علت مرگ بروسلی چه بود؟ نقد و بررسی فیلم سینمایی «مست عشق» در برنامه هفت (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) مصطفی رحماندوست: خلق نگاه تازه از دنیای کودکان در شعر رضوی نیاز این حوزه است بر مدار نور به پیشواز میلاد هشتمین نور | افتتاح نمایشگاه خوشنویسی طلاب حوزه علمیه در آستانه میلاد حضرت رضا (ع) روایتی کافکایی از یک طنز تلخ | گفتگو درباره رمان «کمیته» رونمایی از نقاشی پرحاشیه چارلز سوم «زنانی که با گرگ‌ها دویده‌اند» ساخته امیراطهر سهیلی روی پرده سینما رفت + فیلم «زخم کاری» و «سووشون» در انتظار پخش از شبکه نمایش اگر دستت را رها کردم روایت‌های دیده نشده از زائران امام رضا (ع) «حماسه» جاری در ادبیات «پرونده مختارنامه» در نمایشگاه کتاب استقبال از «مکس دیوانه» در جشنواره کن نگاهی به ۱۰ کتاب که درباره امام‌رضا(ع) نوشته شده است | از نص قدیم تا کتاب‌داستان برای کودکان مینی‌سریال معمایی و تخیلی «دکل» روی آنتن + زمان پخش
سرخط خبرها

گفتگو با دبیر بخش هنر‌های نمایشی جشنواره «استقبال از بهار» مشهد | برگزاری لیگ تئاتر در نوروز ۱۴۰۳

  • کد خبر: ۲۱۶۹۲۷
  • ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۸
گفتگو با دبیر بخش هنر‌های نمایشی جشنواره «استقبال از بهار» مشهد | برگزاری لیگ تئاتر در نوروز ۱۴۰۳
دبیر بخش هنر‌های نمایشی جشنواره «استقبال از بهار» گفت:ویژگی مهم این جشنواره در سال جاری، برگزاری لیگ تئاتر در کشور است که هنرمندان سراسر کشور می‌تواند با موضوع نوروز در آن شرکت کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، بهار پیراهن شهر را عوض می‌کند و خیابان‌ها عطر فروردین می‌گیرند. المان‌های جدید، نقاشی‌هایی که به دیوار‌ها رنگ می‌دهند و نمایش‌هایی که در شهر اجرا می‌شود همگی شهر را به استقبال از بهار می‌برد.

«استقبال از بهار» مدت‌هاست که جزئی از مشهد شده است. آدم‌های بسیاری هستند که در سراسر ایران و چه بسا جهان وقتی به مشهد می‌آیند از معنابخشی و الهام المان‌های شهری و نقاشی دیواری‌ها حرف می‌زنند. جشنواره استقبال از بهار یکی از مهم‌ترین فستیوال‌های هنری است که هنرمندان را کنار خیابان‌های شهر با مردم همراه و هم‌شانه می‌کند تا دوشادوش یکدیگر، تولدی را نظاره‌گر باشند. در این میان تئاترهای خیابانی و صحنه‌ای هم فرصت بسیار خوبی برای انتقال مفاهیم توسط هنرمندان به مردم در اختیار دارند. به بهانه این اتفاق با کریم جشنی، کارگردان و بازیگر تئاتر مشهد که  دبیری بخش هنرهای نمایشی جشنواره استقبال از بهار را بر عهده دارد، گفت‌وگویی ترتیب دادیم.

 استقبال از بهار در مشهد اتفاق مهمی است و جدی گرفته می‌شود. نظر شما در این‌باره چیست؟

این به بیش از ۱۰ سال گذشته بر می‌گردد که مدیریت شهری تصمیم گرفت با توجه به اینکه زائران محترم حضرت رضا(ع) در ایام نوروز برای زیارت و سیاحت به شهر مشهد می‌آیند، اتفاق خاصی را در سطح شهر و مدیریت شهری رقم بزند. از سال ۷۷ این اتفاق افتاد و بخش‌هایی مثل هنر‌های تجسمی، نقاشی دیواری، مجسمه‌سازی و ... بال‌های این رویداد شدند و آن را گسترش دادند. البته خلأ بزرگی هم در عرصه هنر‌های نمایشی به عنوان بهترین وسیله برای انتقال مفاهیم با زبان هنر، احساس می‌شد. در سال‌های بعد به فراخور سیاست‌ها و نیاز‌های شهرداری، تغییراتی در شکل و شمایل این رویداد اتفاق افتاد که منحصر به فرد نیز بود. یعنی این اتفاق موجب شد ما اولین‌های بسیاری را به خاطر استقبال از بهار در سطح شهر داشته باشیم.

فکر می‌کنید انتقال مفاهیم هنری به ویژه هنرهای نمایشی در رویداد شهری «استقبال از بهار» چقدر ضرورت دارد؟ 

به هرحال فصل بهار فصل نو شدن و امید است. به نوعی آیین نوروزی با زندگی مردم ایران عجین شده است و از سویی زبان هنر برای همه آشناست. همه ما نیاز به رنگ و نشاط داریم و شاید بتوانیم با هنر نمایشی باعث فرح‌بخشی مردم شویم تا ارتباط مردم با هنر ملموس‌تر شکل بگیرد. به نظرم موضوعاتی مثل شاهنامه، کرامات امام رضا(ع) و موضوعات نوروزی نیز باید به فراخور زمان‌ اتفاق بیفتد تا بتوانیم با زبان نقالی و طنز مفاهیم بسیاری را به مردم انتقال دهیم.

نظر شما درباره استقبال مخاطب به چه صورت بود؟

به واسطه این فعالیت ده ساله در مشهد که شهرداری متولی آن است، انتظاری برای عموم مردم ایجاد شده که حالا قرار است در سال جدید چه اتفاقی بیفتد؟ و این انتظار باعث بیشتر شدن تلاش ما و کارشناسان شده است. آسیب‌شناسی‌های هر ساله، به ما می‌گوید چطور می‌توانیم در این زمینه بهتر و بهتر بشویم.

چندسالی البته ما تجربه حضور داشتیم. ما در دوره چهارم و پنجم نمایش‌های صحنه‌ای بسیاری را در مشهد شاهد بودیم، اما آن‌طور که باید و شاید در روز‌های تعطیل از آن‌ها استقبال نشد. چندسالی ما به صورت ملی و سراسری حتی برگزار کردیم که از سراسر کشور نمایش آیین‌های نوروزی فرهنگ‌های مختلف را داشتیم. اما امسال با مصادف شدن رمضان و نوروز ما به طراحی رویدادی پرداختیم که به نوبه خود منحصر به فرد است. بخش مونودرام و کشف استعداد‌های نوظهور و بخش خانواده از تعریف‌های جدید ما هستند.

ویژگی مهم این جشنواره در سال جاری، برگزاری لیگ تئاتر در کشور است که هنرمندان سراسر کشور می‌تواند با موضوع نوروز در آن شرکت کنند. علاوه بر اجراهای بخش مسابقه در این رویداد ۲۰ اجرای اختیاری هم در نظر گرفته شده است.گروه‌ها و این اجرا‌های اختیاری امتیاز‌های منحصر به فرد خودشان را خواهند داشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->